FICCIÓ QUE NO ÉS FICCIÓ. CONTES SOBRE EL MALTRACTAMENT
La maleta. Contes no misògins
Voliana Edicions, 133 pàgs.
Si em demanen de definir aquest llibre de ficció que no és
ficció en una paraula diria que és un llibre rodó. «Rodó» suggereix un
círcol, amb principi i final que es troben; el círcol conté un món
tancat, en el sentit que la temàtica és una i el traçat del círcol és
nítid, sense accidents que en difuminin la línia.
La temàtica que
aborda el recull: la violència masclista. El món tancat: el
desplegament de tot un seguit de situacions que tenen en comú el
maltractament, per bé que les situacions siguin molt variades i
matisades, tal com ho és el maltractament, així com també un variat
desplegament de reaccions i de tipus de dona que el sofreixen.
Com
explica la pròpia autora al postfaci, el llibre «està organitzat com un
cicle contístic en el qual cada conte té entitat pròpia i alhora forma
part de la totalitat». Més enllà d’això l’autora el dissenya ordenant
els relats amb la intenció concreta de posar al descobert les causes de
la violència de gènere, «el marc dins el qual es construeix el
patriarcat», amb els quatre primers contes, i de presentar el tràgic
ventall de conseqüències anihiladores que té en les víctimes, amb tota
la resta de relats, conseqüències en tota la seva gradació.
Margarida
Camprubí Vendrell (*Gavà, 1957) treballa les seves històries sense
caure en el tòpic, això subratlla, entre altres mèrits, l’autora del
pròleg, Maria Rosa Nogué i Almirall, amb raó. Camprubí no descriu en cap
moment un episodi de violència física directa. Ben al contrari, quan la
protagonista d’algun dels seus contes el pateix, ho fa de passada, ben
bé com es manifesta en la societat. La seva manera d’abordar la temàtica
és subtil, decidida i realista, i sap transmetre amb precisió els
terribles efectes que van fent la seva feina destructiva i anorreadora
en les dones que la sofreixen.
Però l’autora no cau en cap
moment en el maniqueisme; les seves històries segueixen fil per randa
una tràgica realitat que no defuig; el patriarcat és assumit i també
transmès per algunes de les figures femenines, també coprotagonistes de
les històries que narra. Tampoc es deixa portar pel recurs fàcil al
dramatisme; no cal desvirtuar amb patetisme afegit allò que ja en té per
si mateix de sobres. Fa servir, en canvi, sovint l’humor amb subtilesa
i, malgrat això, no resta contundència als fets descrits.
Formalment
l’estil que desplega Camprubí té un segell molt personal; els seus
finals són concloents en el sentit més literal i no segueix cap patró
fàcil dels que trobem en fórmules prefabricades per escriure contes.
Ella té el seu propi segell, original tant en l’estructura de les
històries com en el registre que empra, amb incursions al realisme màgic
(La vaca que volia estudiar) o a l’excentricitat del text en el sentit
més positiu (La maleta), on una maleta és la protagonista i té la
propietat humana de dialogar i interactuar amb la seva propietària.
Margarida
Camprubí Vendrell, que «ha dedicat la vida laboral i personal a lluitar
en contra de les desigualtats», com llegim a la solapa del llibre,
segueix aquesta mateixa línia de trajectòria escrivint. I ho vol fer
clarament palès: cadascun dels contes va precedit d’una cita d’alguna
dona (escriptora o destacada en algun altre àmbit), seguida d’un breu
apunt biogràfic de la dona citada, amb la qual cosa Camprubí ret
homenatge a la tasca femenina en general i posa de relleu la seva vàlua,
rescatant-la de l’oblit a què d’habitud es veu condemnada. És una
reivindicació de la memòria de la tasca de les dones. Però aquestes
cites no esgoten amb això la seva funció; a l’autora li serveixen per
impulsar la narració que segueix a cadascuna, de vegades com a mirall,
de vegades com a contrapunt…
Una escriptura que paga la pena.
© Anna Rossell
https://ca.wikipedia.org/wiki/Anna_Rossell_Ibern
http://www.annarossell.com/
http://es.wikipedia.org/wiki/Anna_Rossell_Ibern
https://twitter.com/Raboliut
0 Comentaris