Anna Rossell (Mataró –Espanya-, 1951).
Com a gestora cultural organitza anualment els recitals de Poesia a la Platja a El Masnou (Barcelona) i ha estat membre de la comissió organitzadora de les trobades literàries bianuals entre continents –Translit- . Publica regularment a Quimera, Culturas (La Vanguardia), Contemporary Literary Horizont, Bocadesapo, Crítica de Libros, Otras Palabras, Palabras Diversas, Literarte Digital, Periódico de Libros, Revista Digital La Náusea, Realidades y ficciones, entre altres publicacions periòdiques i a revistes especialitzades de filologia alemanya. L’any 2001, finalista del Premi de Poesia Goleta i Bergantí amb el poemari llavors titulat La veu per companya, la major part dels poemes del qual composen ara Àlbum d’absències (2013). Entre les seves obres no acadèmiques ha publicat els llibres de viatges Mi viaje a Togo (2006), els poemaris La ferida en la paraula, (2010), Quadern malià / Cuaderno de Malí (2011) i les novel·les, Mondomwowé (2011) i Aquellos años grises (España 1950-1975) (2012). És coautora del llibre de microrelats Microscopios eróticos (2006). Els seus poemes i microrelats han estat inclosos en nombrosos blogs i antologies. Gestiona el seu propi blog de literatura:
La tertulia literaria de Anna Rossell http://annarossell.blogspot.com/
Maria Nunes
Salvat, Pla, Rodoreda, Capmany. Rutes literàries de Barcelona, 2
Il·lustracions Josep M. Farré
Meteorα Editorial, 2018, 215 pàgs.
Una ciutat, com a
topografia mil·lenària que és, acumula
segles d’activitat humana, aplega tal quantitat de fets històrics,
curiositats i petjades de vida, que voler-la abastar amb una mirada
generalitzadora esdevé una gesta impossible i, intentar-ho, una
acció estèril. Contràriament, la intenció de conèixer resulta
molt més productiva com més afinem i concretem l’objectiu que
perseguim amb la nostra cerca de coneixement. Com a palimsest
històric que és, l’urbs amaga sovint vestigis que les
transformacions del traçat dels carrers i de la seva arquitectura
han anat arraconant o fins fet desaparèixer. És per això que convé
delimitar el camp d’interès quan ens proposem explorar-la. Per
conèixer la ciutat l’hem de recórrer a peu i amb ulls
d’exploradors, gairebé diria que ho hem de fer amb mirada
d’arqueòlegs en el sentit més ample de la paraula.
Així, a qualsevol
lletraferit a la recerca de la vida i de l’obra d’autors
literaris lligats a Barcelona, el llibre de Maria Nunes, filòloga i
catedràtica de llengua i literatura catalanes, li serà un tresor
que li permetrà endinsar-se en la biografia d’escriptors, alhora
que li serà un enriquiment en tant que li
descobrirà la connivència entre l’obra i la ciutat.
Amb aquest
esperit i de la mà del mateix segell editorial, l’autora va
publicar el 2017 les Rutes Literàries
de Barcelona: Teresa Juvé, Narcís Oller, Josep M. De Sagarra,
Montserrat Roig. Si en aquest primer
volum Nunes ens oferia « unes pinzellades de l’evolució històrica
i social de la ciutat a partir dels textos de diverses novel·les»,
tal com escriu ella mateixa a la introducció, ara ens convida, com
segueix dient «a seguir el fil biogràfic dels autors i les seves
obres per descobrir les correspondències entre realitat i ficció
literària».
Maria Nunes ens
proposa acompanyar quatre escriptors
puntals de la literatura catalana a partir del disseny de rutes per
la Barcelona del seu temps. Del seu temps, sí, perquè, en haver
canviat —no pot ser d’altra manera—, ella en reconstrueix els
escenaris i ens permet situar-nos en aquells anys. Seguint un mateix
patró per a cadascun dels autors, el llibre ens posa en situació,
amb una breu nota introductòria, de vida i obra i, passejant-nos
pels seus domicilis i els llocs que freqüentaven, n’amplia el
significat històric general que l’espai o la zona van tenir,
incorporant-hi breus afegitons sota la rúbrica «És bo saber
que...». Aquesta informació, molt valuosa, ens permet reconstruir
parcel·les físiques de la ciutat que avui en dia ja no hi són com
eren i conèixer esdeveniments del moment que van marcar els nostres
personatges i la vida dels barcelonins.
Bona coneixedora de
l’obra dels autors escollits, Nunes destria amb destresa poemes o
parts de text en prosa, segons el cas, especialment relacionats amb
l’estació d’aturada, palesant l’íntim
nexe entre ciutat i creació literària.
Cada ruta es
completa amb la informació sobre la durada aproximada del
recorregut, així com d’un mapa orientatiu amb la numeració dels
llocs on cal fer parada.
D’utilitat pel
passejador és també la bibliografia adjunta, que aplega la que
l’autora ha utilitzat per extreure’n els textos, com també (sota
l’epigraf «Per saber-ne més...») la que Nunes aconsella a
l’interessat si vol aprofundir.
Les
boniques il·lustracions de Josep M. Farré, en tons grisos,
acompanyen els recorreguts de la ciutat comtal, capital del
modernisme, sovint ressaltant, amb gust exquisit, detalls destacats
d’aquesta arquitectura tan característica de Barcelona.
Els suggestius
itineraris: Barcelona i el mar (Joan Salvat-Papasseit); El quadern
gris / Barcelona, una discussió entranyable (Josep Pla a Barcelona);
Barcelona des de l’exili: Sant Gervasi, L’Eixample i De Gràcia a
Camèlies (Mercè Rodoreda); La Rambla, realitat i ficció, De la
Rambla a l’Eixample i Del passeig de Sant Joan a la Ciutadella (La
Barcelona de Maria Aurèlia Capmany).
Un goig pel
passejador lletraferit i pel lletraferit passejador.
per Anna Rossell
0 Comentaris